Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft onlangs de nieuwe tarieven voor verkeersboetes in Nederland in 2024 aangekondigd. Hier een enkele van de belangrijkste boetes en overtredingen waar automobilisten en andere weggebruikers rekening mee moeten houden.
Snelheidsboetes 2024: Hogere boetes voor snelheidsovertredingen
Een van de meest voorkomende oorzaken van verkeersboetes is te hard rijden. In 2024 zijn de boetes voor snelheidsovertredingen aangescherpt. Zelfs kleine overschrijdingen van de maximumsnelheid kunnen leiden tot aanzienlijke boetes.
Bij een snelheidsoverschrijding van slechts 4 km/u geldt een boete van € 35 onder normale omstandigheden en € 58 in gebieden met wegwerkzaamheden.
Een snelheidsoverschrijding van 10 km/u kan resulteren in een boete van € 90 onder normale omstandigheden en € 134 in gebieden met wegwerkzaamheden.
Wie de snelheid met 20 km/u overschrijdt, kan een boete van € 240 verwachten onder normale omstandigheden en € 323 in gebieden met wegwerkzaamheden.
Boetes voor door rood rijden in 2024
Het negeren van rode verkeerslichten kan niet alleen gevaarlijk zijn, maar het kan ook leiden tot aanzienlijke boetes.
Door rood rijden bij verkeerslichten met de auto wordt bestraft met een boete van € 300.
Fietsers die door rood rijden, worden geconfronteerd met een boete van € 120.
Bromfietsers die een rood verkeerslicht negeren, moeten € 210 betalen.
Boetes voor vasthouden van een telefoon in 2024
Het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden is een gevaarlijke vorm van afleiding en wordt streng beboet in 2024.
Automobilisten die betrapt worden op het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden kunnen een boete van € 420 verwachten.
Bromfietsers die dezelfde overtreding begaan, moeten € 290 betalen.
Fietsers worden geconfronteerd met een boete van € 160 voor het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden.
Onnodig linksrijden en rechts inhalen
Onnodig linksrijden is een gedrag dat veel ergernis veroorzaakt op de weg. In 2024 kunnen bestuurders een boete van € 270 verwachten als ze weigeren een rijstrook naar rechts op te schuiven op de snelweg. Dezelfde boete is van toepassing op autowegen met meerdere rijstroken. Wie elders onnodig links blijft rijden, wordt geconfronteerd met een boete van € 300. De boete voor rechts inhalen bedraagt ook € 300.
Administratiekosten en toekomstige ontwikkelingen
Naast de boetes moeten bestuurders rekening houden met administratiekosten. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) brengt in 2024 een vast bedrag van € 9 in rekening voor administratie, ongeacht de hoogte van de boete.
De Nederlandse overheid is van plan om extra inkomsten te genereren via verkeersboetes. Vanaf 2028 wordt verwacht dat de uitbreiding van digitale flitspalen en het gebruik van ‘focusflitsers’ ongeveer 59 miljoen euro aan extra inkomsten zal opleveren. Deze focusflitsers zullen dag en nacht controleren op telefoongebruik in de auto.
Conclusie
Het is van groot belang dat weggebruikers op de hoogte zijn van de nieuwe tarieven voor verkeersboetes in 2024 en de verkeersregels nauwgezet naleven. Dit draagt niet alleen bij aan de verkeersveiligheid, maar voorkomt ook kostbare boetes. Verkeersboetes zijn bedoeld als afschrikmiddel om gevaarlijk gedrag op de weg te ontmoedigen en zo een veiligere verkeersomgeving voor iedereen te creëren.