Veel bereikt voor inwoners in financieel uitdagend jaar

De gemeente Twenterand heeft de Jaarrekening 2025 opgesteld. Daarin staat wat de gemeente het afgelopen jaar heeft gedaan, wat dat heeft gekost en wat het heeft opgeleverd voor inwoners en ondernemers. De jaarrekening sluit met een tekort van ongeveer 650.000 euro. Dat is een tegenvaller, maar geeft volgens de gemeente een realistischer beeld dan eerder, omdat kosten en tegenvallers nu sneller zichtbaar zijn.

Een jaarrekening laat zien wat de gemeente uitgeeft en ontvangt. Zo is duidelijk hoe belastinggeld is gebruikt. In 2025 is op veel plekken gewerkt aan veiligheid, gezondheid en prettig wonen in de dorpen. “Het gaat uiteindelijk om wat inwoners merken”, zegt wethouder Financiën Marcus Elzinga. “Zoals een veiligere buurt en meer aandacht voor ouderen. Daar mag de gemeente trots op zijn. Maar we moeten vooruitkijken, want de gemeente heeft de komende jaren minder geld en moet keuzes maken.”

In 2025 zijn duidelijke resultaten bereikt. Het aantal woninginbraken daalde sterk en ook het aantal verkeersongevallen nam af. Honderden ouderen deden mee aan een programma om vallen te voorkomen. Twenterand kreeg het predicaat ‘dementievriendelijke gemeente’. Ook zijn honderden woningen geïsoleerd. Er is minder restafval en inwoners scheiden hun afval beter. Zo is op meerdere manieren gewerkt aan een veilige en fijne leefomgeving.

De gemeente hielp inwoners ook vooruit. Starters konden met een lening makkelijker een huis kopen. Kinderen en nieuwkomers kregen hulp bij het leren van de taal, bijvoorbeeld via Taalmaatjes. Daardoor kunnen zij beter meedoen op school en in de samenleving. De gemeente haalde daarnaast ruim 5 miljoen euro aan subsidies binnen. Daarmee konden extra projecten worden uitgevoerd die anders niet mogelijk waren.

Het tekort komt vooral doordat de kosten zijn gestegen, bijvoorbeeld in de jeugdzorg. Ook maakt de gemeente mee- en tegenvallers sneller zichtbaar. Wethouder Elzinga: “We moeten scherp blijven. We hebben geld opzijgezet voor tegenvallers, maar we ontkomen er niet aan om keuzes te maken voor de toekomst. De komende jaren blijven lastig. Er komt minder geld van het Rijk, terwijl de taken niet minder worden.”

De komende tijd praat de gemeenteraad verder over de financiële situatie van de gemeente. In januari ligt er een overzicht met mogelijke maatregelen en keuzes. Op basis daarvan besluit de raad hoe de gemeente de komende jaren omgaat met minder geld. Wethouder Elzinga: “We kijken zorgvuldig wat nodig is en wat haalbaar blijft. Daarbij maken we duidelijke keuzes, zodat voorzieningen voor inwoners zo goed mogelijk behouden blijven.”

 

Pointnews wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gerelateerde artikelen