Voetbalshirts van Mystery United meer dan een stukje stof

Coronatijd was voor marketingspecialist Stan Hoff (30) dé aanleiding om zijn bedrijf Mystery United op te richten. Een bedrijf met één doel: het verrassen van voetbalfans.

De jonge ondernemer gelooft er heilig in dat een voetbalshirt niet zomaar een stukje stof is. Wat begon als een hobby op zolder, is inmiddels een groot bedrijf in Vriezenveen met honderden bestellingen per dag. Wethouder Aimée van der Ham en bedrijfscontactfunctionaris Jacqueline Tuinbeek bezochten Stan, nieuwsgierig naar zijn verhaal.

De eerste vraag is dan natuurlijk: wat houdt Mystery United in? Stan vertelt dat hij altijd al een voorliefde voor voetbalshirts had. “Toen ontdekte ik het concept Mystery Box in Engeland”, vertelt de ondernemer. “De klant bestelt een voetbalshirt en geeft zijn of haar maat door, maar weet niet welk shirt van welke voetbalclub uit welk land uiteindelijk in de box zit.” Wethouder Van der Ham vraagt hem wat de trigger voor de klant is. “Het verrassingseffect is vaak de reden”, legt Stan uit. En dat het aanslaat blijkt wel uit de vele bestellingen. “Maar liefst 600 bestellingen zijn de deur uitgegaan op Black Friday”, vertelt de jonge ondernemer trots.

Ook Engelstalige website
Mystery United is begonnen met voornamelijk klanten in Nederland en België. Al gauw kwamen er klanten uit Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Italië bij. Inmiddels loopt de verkoop in het buitenland zo goed, dat de ondernemer sinds een week ook een Engelstalige website heeft. “We bedienen op dit moment 18 landen met onze shirts”, vertelt Stan. Maar hoe komt Mystery United dan aan de shirts die zij verkopen? “Wij kopen de shirts bij voetbalverenigingen en sportmerken over de hele wereld”, legt Stan uit, die ondertussen het magazijn met shirts aan de wethouder laat zien.

Rest van Europa
Ondanks dat de jonge ondernemer alleen is begonnen met Mystery United, heeft hij zijn personeelsbestand inmiddels uitgebreid naar 11 mensen. Op kantoor werken met hem nog drie andere medewerkers. In het magazijn werken veelal jonge medewerkers, die na schooltijd de shirts uitzoeken en inpakken voor de klanten. De wethouder vraagt de ondernemer wat zijn droom voor over 5 jaar zou zijn. “Dat we een gevestigde naam op dit vlak zijn geworden”, is de reactie van Stan. “In Nederland hebben we dit al aardig bereikt, maar de rest van Europa is nog een mooie uitdaging.”

ADVERTISEMENT

Pointnews wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gerelateerde artikelen