Een lang maar kosten besparend verhaal, maar de moeite waard om te lezen voor benzine rijders!
Een zeer veel voorkomend gesprek bij problemen met de auto is het tanken van E10 benzine geworden. Ik wil u graag uitleggen waarom E10 ter discussie staat.
Om te beginnen hoeft E10 (voormalig euro 95) geen probleem te zijn. Mits u de auto uitsluitend op lange afstanden gebruikt waarbij de motor de juiste temperaturen bereikt op zowel koelvloeistof als motor olie.
De brandstof tank zal dan een vlotte leegloop hebben om daarna weer opnieuw gevuld te worden met nieuwe brandstof.
Dit is de enige situatie waarbij E10 getankt kan worden, aangezien E10 brandstof zeer kort houdbaar is. (Soms zelfs maar 2 weken). Stilstaande E10 is schadelijk!!!
In alle andere situaties zorgt E10 brandstof voor het aantrekken van vocht in uw brandstofsysteem door de toegevoegde (10%) ethanol en zal gaan corroderen.
Daarnaast zorgt de E10 brandstof wegens de samenstelling en lagere verbrandingstemperatuur voor koolaanslag in uw motor. Deze koolaanslag zal opbouwen en gaan doen waar kool goed in is. GLOEIEN!!!
Dit gloeien zal zorgen voor spontane ontbranding van de brandstof in de cilinders van uw auto. De motor zal gaan ‘pingelen’.
Pingelen betekent ongecontroleerde verbranding in uw motor.
Moderne auto’s zijn zeer nauwkeurig ontwikkeld om zo zuinig mogelijk om te gaan met brandstof en hierbij staan alle marges van een motor op scherp. Deze marges worden grof overtreden op het moment dat een motor gaat pingelen en deze zal zeker sneuvelen.
In onze eigen werkplaats hebben wij voorbeelden van motoren met slechts 80.000km die om deze reden gewisseld worden voor een nieuw exemplaar.
Door het pingelen komen er te veel krachten op hoofd- en drijfstanglagers welke het zullen begeven en er voor zorgen dat de zuigers dwars door het motorblok naar buiten komen. Dit is wel een extreem voorbeeld maar we hebben dit meerdere keren meegemaakt.
De meeste problemen zijn E10 aanslag op injectoren en brandstofpompen. Daarnaast vervangen we sinds het intreden van E10 vaker katalysatoren bij apk.
Injectoren horen brandstof zeer fijn te vernevelen maar de veroorzaakte aanslag verhinderd dit en zorgt voor een onvolledige verbranding. De motor zal vermogen verliezen en gaan stotteren en inhouden. Dit zorgt ervoor dat uw storingslamp op het dashboard zal gaan branden.
Pompen zullen zwaarder draaien en te weinig druk opleveren om de motor goed te kunnen voorzien van brandstof. Ook hierbij zal uw storingslamp gaan branden.
Katalysatoren raken defect omdat E10 na verbranding een harde residu achterlaat welke de chemische werking belemmeren. Vaak meten we bij apk een te hoog CO. (Koolmonoxide) Na vervanging is dit probleem vaak direct verholpen, maar bij gebruik van E10 zal dit probleem wel weer terug keren.
Vaak is er geen storingslamp op het dashboard te zien.
Dit alles repareren kost vrijwel altijd veel geld. E10 branstof is, afhankelijk van opslag omstandigheden, helaas kort houdbaar en zorgt voor inwendige vervuilingen bij verkeerd gebruik van uw auto.
Staat uw auto geregeld stil of gebruikt u de auto voor ritjes van en naar de winkel en werkt u te dichtbij voor uw auto om goed op temperatuur te komen dan doet u er goed aan om E5 dus Euro 98 te gaan tanken.
De ‘premium’ brandstoffen zijn duurder om te tanken maar voorkomen een hele hoop problemen.
Vaak zijn deze brandstoffen duurder omdat er toevoegingen bij de brandstof zitten tegen vocht en aanslag in uw brandstofsysteem. Maar deze zorgen dus voor minder storingen en behoud van uw onderdelen op de lange duur. Vaak is ook een gunstiger brandstof verbruik te merken na een aantal keer tanken van een betere brandstof.
Bron: Autobedrijf Henri Dijk Vroomshoop