Noodknop in auto redt levens 2500 minder verkeersdoden per jaar

Sinds april 2018 zijn alle nieuwe auto’s op de Europese markt verplicht uitgerust met het eCall-noodoproepsysteem, een beslissing die jaarlijks resulteert in 2500 minder verkeersdoden. Maar waar bevindt zich deze levensreddende knop precies en wat doet het?

In geval van een ernstig auto-ongeval, waarbij de betrokkenen mogelijk niet in staat zijn om hulp in te roepen via hun smartphone, springt het eCall-systeem in actie. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto zelf het noodnummer 112 belt, waardoor hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen zijn en kostbare tijd wordt bespaard.

**Hoe werkt het?**

Het eCall-systeem werkt op twee manieren. Bij een zwaar ongeval wordt het automatisch geactiveerd door de sensoren in de auto, die een harde impact detecteren. Hierdoor wordt er een mobiele verbinding tot stand gebracht en worden enkele cruciale gegevens via GPS doorgestuurd naar een noodcentrale. Bovendien wordt bij activatie van de airbags automatisch verbinding gemaakt.

Tegelijkertijd wordt er een spraakverbinding met de hulpdiensten opgebouwd. Auto’s met een SOS-knop zijn uitgerust met een uitgebreid systeem, inclusief een airbag-besturingseenheid, satellietontvanger, mobiele antenne, eCall-besturingsunit, microfoon, luidspreker, noodaccu, noodknop en indicatielampje.

Het eCall-systeem blijft een essentiĆ«le levensreddende functie in moderne auto’s en draagt bij aan de veiligheid op de weg, met duizenden levens gered dankzij deze innovatieve technologie.

ADVERTISEMENT

Pointnews wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gerelateerde artikelen