Bankhelpdeskfraude en bank spoofing oplichting

De afgelopen weken hebben wij diverse meldingen binnengekregen waarbij er sprake was van bankhelpdeskfraude en bank spoofing. Hierbij kregen ouderen een belletje van hun bank met de waarschuwing dat de rekening in gevaar is. De medewerker is echter nep! Het telefoonnummer op het scherm komt vaak overeen met dat van uw bank. Het telefoonnummer is echter vervalst (gespoofd) De oplichter zal er op aandringen om uw geld Over te maken naar een “veilige rekening” of een “kluisrekening”.

Hiervoor moet u van de oplichter inloggen op uw internet bankieromgeving. In werkelijkheid is uw bankrekening niet in gevaar. Met het veiligstellen van het geld maakt u het zelf over naar de criminelen ! Vervolgens zeggen ze dat de oude bankpas vervangen moet worden waarna u de bankpas in een enveloppe moet doen. Deze wordt dan door de oplichter bij u thuis opgehaald. Deze oplichtingsvorm kost slachtoffers vaak duizenden euro’s. Mocht u onverwachts een telefoontje krijgen van een zogenaamde bankmedewerker dieu vraagt om inlog codes? Hang dan onmiddellijk op!

ls dit u toch overkomen?
Bel 0900-8844 Bel uw bank om de rekening te blokkeren Komen ze uw bankpas diezelfde dag nog ophalen? Bel 112! Hopelijk treffen wij de oplichter dan op heterdaad.

Bron: Politie Twenterand

ADVERTISEMENT

Pointnews wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gerelateerde artikelen