Vriezenveen beschikt met De Stamper sinds kort over een nieuw zwembad. Behalve in het zwembad, kunnen bezoekers er ook terecht in de nieuwe lunchroom. Daar zijn de touwtjes in handen van moeder Gea en dochter Sophie Vugteveen. Wethouder Aimée van der Ham en bedrijfscontactfunctionaris Jacqueline Tuinbeek feliciteerden moeder en dochter namens de gemeente en luisterden naar het verhaal achter het initiatief van de lunchroom.
De ervaringen van Gea en Sophie liggen niet zozeer in de horeca, maar dat was dan ook niet de reden waarom zij een lunchroom wilden starten. In het dagelijks leven houden Gea en Sophie zich bezig met Gewoon Bijzonder Twenterand. Dat is opvang, dagbesteding en ambulante begeleiding in de jeugdzorg, WMO en voor jeugd en (jong)volwassenen met een verstandelijke beperking en een specifieke hulpvraag.
Passend
“Wij wilden voor onze jongvolwassenen een leuke invulling van de dag geven”, vertelt Sophie. “Daarbij is het wel van belang dat ze het leuk vinden om op een plek te werken waar veel sociale activiteiten zijn. Dit zorgt voor de nodige gezelligheid, maar ook voor de nodige prikkels. De ene medewerker kan daar tegen en de andere vindt het wat lastig. Maar we kijken altijd naar een op maat gemaakt plan, passend bij de medewerker.”
Verder dan werken alleen
Gea en Sophie hebben vier collega’s en acht medewerkers in dienst. Vanaf januari is er nog ruimte voor meer medewerkers. Is het dan alleen hard werken? Zeker niet! Er worden ook allerlei leuke activiteiten georganiseerd in het zwembad en natuurlijk voor de medewerkers een personeelsuitje. “We kijken hier verder dan werken alleen”, vertelt Gea. “We helpen ze ook in het weekend wat af te spreken, contacten te leggen of te helpen met berichtjes op hun telefoon.”
Onder de indruk
Wethouder Aimée van der Ham is tijdens het bezoek echt onder de indruk. “Mooi dat jullie met de doelgroep ook naar de dagelijkse gang van zaken kijken, naar de sociale component, zoals bijvoorbeeld sporten en het leggen van contacten.” Het is wel duidelijk dat moeder én dochter hart voor de doelgroep hebben. Sophie bevestigt dat nog eens: “De doelgroep staat bij ons op nummer 1 en de horeca op nummer 2.”