Oplichting door nepbankmedewerkers

Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen maanden al veel slachtoffers heeft gemaakt. Alleen al afgelopen jaar is er voor meer dan 9 miljoen euro buitgemaakt. Sinds begin dit jaar telt Oost-Nederland meer dan 150 aangiften, met een totaal aan schade van rond de 2 miljoen euro. De slachtoffers zijn veelal mensen van boven de 50 jaar.

Bij deze vorm van oplichting doet een crimineel zich voor als bankmedewerker. De oplichter belt met een vals nummer en heeft een truc waardoor in het scherm van de telefoon ook daadwerkelijk het nummer de bank verschijnt. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat de bankrekening van het slachtoffer is gehackt, bijvoorbeeld omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken op een zogenoemde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf.

Grote sommen geld

Slachtoffers zijn grote sommen geld kwijt. Gerrit (67) uit Overijssel raakte maar liefst 85.000 euro kwijt.

‘Ik heb best getwijfeld of het wel klopte wat de zogenaamde bankmedewerker mij vertelde, maar zijn verhaal was zo overtuigend dat ik het geld heb overgemaakt’Het verhaal van Gerrit staat niet op zichzelf. Bij de politie zijn al meer dan 800 slachtoffers bekend. Vooral mensen van 50 jaar en ouder worden gebeld door zogenaamde bankmedewerkers. In sommige gevallen zijn slachtoffers na een telefoontje heel hun pensioen kwijt, of raken in de schulden. De emotionele schade bij deze vorm van oplichting is dan ook groot. ‘Ik lig er ’s nachts wel eens wakker van en dan spoken die criminelen door mijn hoofd. Het is echt onvoorstelbaar hoe ze dit mensen kunnen aandoen’, aldus Gerrit.

‘Trap niet in de stroom aan persoonlijke informatie, kennis of details’, zegt de politie. De belangrijkste boodschap is: een bank zal nooit per mail of telefonisch vragen naar inloggegevens, uw saldo of om geld over te maken. ‘Belt iemand op met zo’n verzoek? Hang direct op, bel zelf uw bank en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.’

ADVERTISEMENT

Pointnews wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gerelateerde artikelen