In de afgelopen twee jaar ben je ongetwijfeld minimaal één keer verrast door een brugklasser op een fatbike die met een noodgang van rechts kwam. Levensgevaarlijk, maar een aanvaardbaar risico voor de blikjes Bullit Energy en frikandelbroodjes in het tussenuur. Maar met een beetje geluk gaan deze e-bikes straks weer gewoon 25 km/u rijden – want de politie heeft een nieuwe rollerbank.
Voor fatbikes, e-bikes en speed-pedelecs geldt dezelfde maximumsnelheid als al het andere wegverkeer. Waar het om gaat, is bij welke snelheid de trapondersteuning uitschakelt. Bij een e-bike moet de elektromotor boven de 25 km/u uitschakelen en bij speed-pedelecs bij de 45 km/u. Kun jij op eigen kracht harder trappen dan 25 km/u, dan mag je harder rijden op je e-bike.
De nieuwe rollerbank van de politie kent twee standen. In de ene meet het apparaat de maximumsnelheid van bijvoorbeeld brommer en in de andere test het ding wanneer de trapondersteuning uitschakelt. Maar liefst 247 nieuwe rollerbanken zijn verdeeld over politielocaties in heel Nederland. Ben je in overtreding met je e-bike? Dan krijg je een boete van 290 euro.
Fatbikes zijn een probleem
De politie zoomt in op fatbikes. In principe zijn dit e-bikes, maar volgens de politie blijft dit type fiets vaak ondersteunen boven de 25 km/u. ‘Daarnaast hebben sommige exemplaren een motor van meer dan 250 Watt of een gashendel waarmee men harder kan rijden dan 6 km/h zonder dat er een trapbeweging plaatsvindt. Ook dat mag niet’, schrijft de politie.