MARIËNBERG – 6 oktober 2025
Het is officieel: de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg wordt geëlektrificeerd. Het project, dat ruim 75 miljoen euro kost, vervangt de huidige dieseltreinen door moderne elektrische treinen.
Vanmiddag werd de overeenkomst feestelijk ondertekend in het stationsgebouw van Mariënberg.
De ondertekening markeert niet alleen een grote stap voor deze spoorlijn, maar ook een mijlpaal voor het Overijsselse spoorbeleid. Want naast de elektrificatie werd vandaag ook het startsein gegeven voor de MIRT-verkenning van de Nedersaksenlijn, waarvan het traject Almelo–Mariënberg deel uitmaakt.
Beter voor milieu én omwonenden
Volgens Alwin te Rietstap, wethouder in Hardenberg, is de stap naar elektrisch rijden meer dan logisch:
> “In eerste instantie zie je dat er nu diesels rijden. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid zou je dat eigenlijk al niet moeten willen.”
Elektrische treinen zijn niet alleen milieuvriendelijker, maar zorgen ook voor minder geluidsoverlast. “Een stillere omgeving betekent veel voor de omwonenden,” aldus Te Rietstap.
Financiering: provincie betaalt grootste deel
De provincie Overijssel neemt het grootste deel van de kosten voor haar rekening: 52,5 miljoen euro van de totale 75 miljoen. Gedeputeerde Martijn Dadema, aanwezig bij de ondertekening, benadrukt het belang van deze investering:
> “We hebben als provincie gezegd dat we af willen van al onze diesellijnen. Die leiden tot meer overlast voor bewoners. Bovendien zijn elektrische treinen comfortabeler voor reizigers.”
Toch plaatst Dadema ook een kritische kanttekening bij de financiering:
> “Het voelt soms wrang dat we er steeds zoveel geld bij moeten leggen. Elke regio telt, dus de Rijksoverheid moet blijven meefinancieren, net zoals bij de Nedersaksenlijn.”
‘De toekomst is elektrisch’
Demissionair staatssecretaris Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat spreekt van een belangrijke stap richting de toekomst:
> “Het is ook gewoon een mooie stap vooruit als het gaat om modernisering. De toekomst van treinen ís elektrisch.”
Dat het traject Almelo–Mariënberg behouden blijft, stemt wethouder Te Rietstap tevreden:
> “In het verleden is er best veel discussie over die lijn geweest. Het is een belangrijke verbinding waarvan nu ook de toekomst is gegarandeerd.”
Met de elektrificatie van deze spoorlijn zet Overijssel weer een grote stap richting een stil, schoon en duurzaam openbaar vervoer.



