𝗪𝗮𝘁 𝗴𝗲𝗯𝗲𝘂𝗿𝘁 𝗲𝗿 𝗮𝗹𝘀 𝗷𝗲 𝟭𝟭𝟮 𝗯𝗲𝗹𝘁

Als je 112 belt, komt je telefoontje eerst binnen bij de landelijke meldkamer in Driebergen. Deze centralist hoeft maar 2 dingen van je te weten:

– Waar ben je?
– Welke hulpdienst heb je nodig?

Wanneer je de ambulancedienst nodig hebt, word je doorverbonden naar een (verpleegkundig) centralist in jouw regio.

De centralist wil weten wat er precies aan de hand is en stelt daarom een aantal vragen. Bijvoorbeeld:
– Wat is de locatie?
– Op welk telefoonnummer bent u bereikbaar?
– Wat is er aan de hand?

Op basis van jouw antwoorden wordt bepaald welke zorg en of er een ambulance nodig is.

𝗜𝘀 𝗲𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗮𝗺𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻𝗰𝗲 𝗻𝗼𝗱𝗶𝗴?
Dan wordt deze al tijdens jouw gesprek met de centralist ingezet. Je krijgt instructies om eerste hulp te verlenen tot de ambulance gearriveerd is.

𝗜𝘀 𝗲𝗿 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝗮𝗺𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻𝗰𝗲 𝗻𝗼𝗱𝗶𝗴?
Dan neemt de centralist eventuele andere stappen met je door. Bijvoorbeeld om contact op te nemen met de huisarts of zelf naar het ziekenhuis te gaan.

Om zo snel mogelijk de juiste zorg te leveren is het belangrijk dat je goed meewerkt met de centralist
– Geef kort en bondig antwoord
– Blijf rustig
– Luister naar de aanwijzingen van de centralist

𝗧𝗶𝗽: 𝗗𝗼𝘄𝗻𝗹𝗼𝗮𝗱 𝗱𝗲 𝟭𝟭𝟮𝗡𝗟-𝗮𝗽𝗽
De 112NL-app heeft een chatfunctie voor situaties waarin praten moeilijk is of als je doof of slechthorend bent. De chatfunctie kan ook vertalen. Daarnaast kun je gelijk aangeven welke hulpdienst je nodig hebt en kan de app je locatie en andere gegevens doorsturen om je sneller te helpen.

Pointnews wordt mede mogelijk gemaakt door:

Gerelateerde artikelen