De gemeente Twenterand vindt het belangrijk dat alle inwoners zoveel mogelijk mee kunnen doen. Uiteraard geldt dat ook voor doven en slechthorenden.
Twenterand ziet graag dat deze doelgroep gemakkelijker gesprekken kan voeren met medewerkers van de gemeente. Daarom breidt de gemeente haar dienstverlening uit met zogeheten gebarentolken.
Wethouder Welzijn Mark Paters is blij met de gebarentolken. “We willen graag een gastvrije gemeente zijn voor alle Twenteranders”, aldus Paters. “Dat betekent dat we streven naar toegankelijke dienstverlening voor iedereen. Deze gebarentolken zijn weer een mooie stap vooruit in dat streven. Doven en slechthorenden kunnen nu met de gemeente praten, zonder dat ze zelf een tolk hoeven in te schakelen.”
Teletolk
De gebarentolk werkt op afstand en wordt ook wel Tolkcontact Teletolk genoemd. Wie een tolk nodig heeft, klikt op de knop ‘Tolk op afstand’ op www.twenterand.nl/contact. De dove of slechthorende heeft dan contact met de tolk in gebarentaal via de webcam of schriftelijk via de chatfunctie. De teletolk staat op zijn beurt weer in contact met het klantcontactcentrum van de gemeente.