TWENTERAND – Wie herkent deze man die zich, in oktober 2021 in Vriezenveen, uitgegeven heeft als een medewerker van de Rabobank!? Hij heeft telefonische contact opgenomen en haar verteld dat haar bankpas gehackt werd. Hij hing een heel geloofwaardig verhaal op en wist haar hiermee te overtuigen om haar bankpas en pincode te af te geven. Deze bankpas en pincode heeft hij op een later moment bij de vrouw opgehaald en met deze combinatie heeft hij haar bankrekening leeggeplunderd.
Signalement van deze man: Man aan de deur: zag er netjes uit. Droeg een pantalon en een colbert. Was tussen de 25 en 35 jaar oud, blanke slanke man. Kort geknipt donkerblond haar, gedekt model, niet opgeschoren. Hij droeg een bril, montuur onbekend. Geen gezichtsbeharing. Hij
liep weg, onbekend of hij daar was met een voertuig.
Dit hoeft niet dezelfde man te zijn dan de man die met de opgehaalde bankpas het geld van de rekening heeft gehaald.
Dit noemen we Spoofing of bankhelpdeskfraude. Oplichters bellen je vanaf het echte telefoonnummer van je eigen bank. Het lijkt dan alsof je wordt gebeld door je bank. Een zogenaamde bankmedewerker probeert je ervan te overtuigen om zelf overboekingen te doen, om pincodes en bankpassen af te geven.
Twijfelt je over een telefoontje, mailtje of tekstbericht van je bank? Hang op, klik weg en bel je bank. Bel nooit naar een nummer dat iemand aan je doorgeeft of dat in een tekstbericht staat maar zoek het telefoonnummer van je bank zelf op, bijvoorbeeld op je bankpas, op een bankafschrift, via internetbankieren of in de mobiele app van je bank.
Misschien ten overvloede, maar de bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen. Ook vraagt de bank nooit om pincodes af te geven of om iets te installeren op je computer.
Politie Twenterand