Rijkswaterstaat gaat vandaag in gesprek met gebruikers van de N36. Het is onderdeel van de gedragscampagne die ervoor moet zorgen dat het rijgedrag van automobilisten verandert en daarmee de kans op ongelukken op de weg wordt verkleind.
De campagne is het resultaat van een onderzoek onder weggebruikers waaruit naar voren kwam dat de weg meer aandacht vraagt van automobilisten dan zij verwachten.
Frustratie, verveling en afleiding
Door de snelheidsverschillen tussen het vele vracht- en personenverkeer en het geringe aantal inhaalmogelijkheden moeten automobilisten bijvoorbeeld lang achter dezelfde vrachtwagen rijden. Dit kan leiden tot frustratie, verveling en afleiding met slingerende auto’s tot gevolg die op de relatief smalle N36 zo uit koers kunnen raken. Met alle gevolgen van dien.
( Tekst gaat verder onder de foto )
De gedragscampagne richt zich op alertheid, bumperkleven en empathie. Alertheid sluit aan bij de landelijke MONO-campagne en richt zich met name op de aandacht van weggebruikers op de weg en het voorkomen van afleiding. Empathie richt zich op het wederzijds begrip en het elkaar de ruimte geven. Onder meer bij de vele invoegstroken op de N36.
Op de N36 gebeuren regelmatig ongelukken, waarbij gewonden vallen, maar soms ook doden.
N36=
Als campagnethema is gekozen voor N36=. Automobilisten komen borden langs de weg tegen met teksten als N36= je ogen op de weg houden, N36= gewoon wat afstand houden of N36= je aandacht er bij houden.
Vanmorgen was de officiële lancering van de campagne met een actie bij het tankstation langs de N36. Rijkswaterstaat ging in gesprek met weggebruikers over hun beleving van de N36, hun ervaringen en aanbevelingen.
Bron tekst: RTVOost